Festival Oude Muziek 2019

NAPELS EEN PARADIJS BEWOOND DOOR DUIVELS?

De lekkerste keuken van Italië, de mooiste baai van Europa, een paradijselijke plek. Maar ook: chaos in het verkeer, vuilnisoorlogen en georganiseerde misdaad. Napels wordt wel eens met onzachte termen bejegend. Zelf beschrijven ze hun stad als oord van duizend tegenstellingen, en een prachtige vrouw met vuile voeten. Het minste wat van Napels kan worden gezegd, is dat het leven er hartstochtelijk wordt geleefd – in felle kleuren en met intense emoties.

Eeuwen van overheersing door Grieken, Romeinen, het Franse huis Anjou en het Spaanse Aragón maakten van Napels een stad van overlevers en wereldburgers. Napels was lang een van de grootste steden van Europa. In de negentiende eeuw nog schreef Stendhal dat Europa maar twee echte hoofdsteden kende: Parijs en Napels.

Tijdens dit festival schittert Napels in al zijn kleuren, maar ook de uitdagingen van de stad komen aan bod. Hoe bouw je een toekomst op plavuizen van meer dan vijfentwintig eeuwen oud? Hoe verzoenen de Napolitanen heidense devotie en dwarse vernieuwingsdrang? En vooral: hoe leer je dansen naast een vulkaan? In Napels loop je de paradox van het leven tegen het lijf.

De reguliere kaartverkoop van het Festival Oude Muziek 2019 start op 1 juni. Klik hier voor meer informatie.

DE MUZIKALE SCHATKIST VAN EUROPA

In 1266 begon met de heerschappij van Anjou een periode van culturele hoogconjunctuur in Napels. Tussen de vijftiende en de achttiende eeuw groeide de stad uit tot een van Europa’s belangrijkste muziekcentra. Napels vertoonde een opvallend gunstig klimaat voor artistieke innovatie. De stad was zijn tijd ver vooruit.

Het muzieklandschap was er buitengewoon divers dankzij de aanwezigheid van het (vice)koninklijke hof, de muziek- praktijk in kerken, broederschappen en liefdadigheids- instellingen, de financiële steun van gegoede burgers en de populariteit van lied en dans in het openbare leven. Het Napolitaans – geen dialect maar een echte taal – voedde niet alleen de traditionele canzoni maar ook de commedia dell’arte en de opera buffa, die Napels tot het centrum van het muziekdrama maakte.

Briljante renaissancecomponisten als Agricola en De Macque, barokke grootheden als Scarlatti, Caresana en Provenzale, en preklassieke meesters als Pergolesi, Leo en Jommelli: Napels daagt uit en inspireert. Tot O sole mio en Funiculi funicula aan toe.