Wekdienst, 25 augustus 2024

Goedemorgen! Vandaag is het dag 3 van het Festival Oude Muziek Utrecht 2024. Op deze zondag beginnen we vroeg, met misschien wel de jongste musici van het programma. Zo’n tien kinderen tussen 9 en 14 jaar wekken vandaag de stad met hun klokgelui vanaf de Domtoren in de Workshop handmatig klokkenluiden.

 

Een terugblik

Gisteren was de eerste volledige festivaldag, waarop ook de fringe-programmering van start ging door heel de stad. La Tempête, artist in residence van 2023, prikkelde alle zintuigen in de Grote Zaal van TivoliVredenburg en daagde oudemuziekliefhebbers uit door middeleeuwse muziek naast twintigste-eeuwse werken van Ohana en Stravinsky te zetten. Koert Debeuf gaf zijn eerste in een reeks van vier lezingen, en ART HOUSE 17 combineerde als vanouds dans, theater en oude muziek in hun nieuwe voorstelling ¡Olé!.

 

Vandaag: Café con Raquel

Nieuw dit jaar zijn de ochtendcafé’s in Het Gegeven Paard. Wat heeft de kersverse festivaldag in petto? Hoe hebben de headliners van gisteren gesmaakt? Dagelijks tekenen we om 10:00 uur present in Het Gegeven Paard van TivoliVredenburg voor een talkshow op de RABO Open Stage. Elke dag schuiven verschillende gasten aan voor een gesprek onder zielsverwanten. Een plek van ontmoeting en gesprek.

Gisteren vond het eerste Café al plaats, geleid door Saskia Törnqvist. Jed Wentz (artistiek adviseur van het festival), Koert Debeuf en Adrián Rodríguez Van der Spoel bespraken het festivalthema Sevilla en verschillende concerten. Gemist? Geen zorgen, we zijn pas net begonnen! Vanaf vandaag tot en met de laatste festivaldag zijn er nog acht Café’s, allen geleid door de Spaanse sopraan Raquel Andueza.

Bezoek Café con Raquel iedere ochtend van 10:00 tot 10:30 uur in Het Gegeven Paard (TivoliVredenburg). De perfecte start van de festivaldag, en een heerlijke manier om rustig richting het 11:00 uur-concert te rollen.

Tip van het team: María Cristina Kiehr & Ariel Abramovich

Ook voor de mensen achter de schermen is het Festival Oude Muziek Utrecht ieder jaar weer een feest. Onze crewleden delen graag hun concerttips. Met vandaag de tip van redacteur Marjolein, die niet kan wachten op het concert van María Cristina Kiehr & Ariel Abramovich.

‘De laatste concerten op de dag, om 22:30 uur, vind ik altijd magisch. Overdag is er van alles te doen: meerdere concerten tegelijk, gezelligheid in festivalcentrum TivoliVredenburg, een mix van festivalgangers en winkelaars in de binnenstad… Erg leuk, maar soms ook wat overweldigend. Ik kijk dan ook erg uit naar het concert van Ariel Abramovich en María Cristina Kiehr. De stad is verlaten, de rust is wedergekeerd, en in de prachtige Pieterskerk klinkt een engelenstem en prachtig vihuelaspel… Een absolute aanrader: een sfeergevoel dat je altijd bijblijft en waar ik ieder jaar weer naar verlang!’

Componist van de dag: Francisco de Peñalosa

Eindelijk is het tijd om één van de hoofdfiguren uit Sevilla in het zonnetje te zetten. Componist Francisco de Peñalosa (ca. 1470-1528) behoort tot de eerste generatie Spaanse polyfonisten. Dat hij regelmatig op het programma verschijnt is mede te danken aan het feit dat er ontzettend veel van zijn werken overgeleverd zijn, meer dan van zijn tijdgenoten.

Peñalosa had dan ook een zeer bedrijvig leven. Hij werd geboren in de provincie Toledo. Meer weten we helaas niet over zijn jeugd: pas in 1498 duikt de naam van Peñalosa op in een document, bij zijn aanstelling aan de koninklijke kapel van Aragon bij koning Ferdinand II. Later werkte hij ook aan de pauselijke kapel in Rome, én als kapelmeester in Burgos. Maar uiteindelijk was het de kathedraal van Sevilla waar hij zich het meest en langst bevond.

Peñalosa was van alle markten thuis, voor die tijd in ieder geval. Hij schreef missen, meerdere zettingen van het Magnificat, motetten, en hymnes. Naast religieuze werken, zijn ook elf wereldlijke composities van hem bewaard gebleven.

Dat Josquin Desprez de grootste inspiratiebron voor Peñalosa was is te horen aan de zeer vergelijkbare stylistische keuzes. Jarenlang is zelfs beweerd dat het motet Sancta mater istud agas door Josquin geschreven was, in plaats van Peñalosa. Vandaag is dit een van de motetten die Cantica Symphonia speelt, afgewisseld met de mis Adieu mes amours. Aan dit laatste werk is nóg duidelijker te zien hoe erg Peñalosa Josquin waardeerde en als voorbeeld nam: hij baseerde het op het gelijknamige chanson van de Franco-Vlaamse meester.

Verder op het programma vandaag...

... onder meer een reis om de wereld, een reis naar Jeruzalem en het Vriendenconcert.

Vandaag op EMTV

Met EMTV kijkt u iedere dag naar livestreams vanaf het Festival Oude Muziek Utrecht 2024.

Tot slot: wist je dat…

… Het Gegeven Paard naast Café-locatie ook op culinair gebied aandacht besteed aan het Festival Oude Muziek Utrecht 2024? Tijdens het gehele festival staan hier speciale versnaperingen op de kaart:

  • Bezoek Café con Raquel onder het genot van de ontbijtdeal: een cinnamon swirl of bananencake + koffie, cappuccino of thee
  • Kies later op de dag voor een heerlijke citroen cheesecake met koffie of thee.
  • Sluit de dag af met de heerlijke pinchos en de Cocktail van het Moment: de Sevilla Sour.