Wekdienst, 24 augustus 2024

Goedemorgen! Het is zaterdag 24 augustus, dag 2 van het Festival Oude Muziek Utrecht 2024. Utrecht is nu écht in Sevillaanse sferen gehuld op deze warme dag vol Spaanse klanken. Maar vergeet je paraplu niet… Aan het begin van de avond worden een paar regendruppels verwacht.

 

Een terugblik

Gisteren luidden de klokken van de Domtoren deze festivaleditie feestelijk in. Vervolgens bracht Música Temprana in de Domkerk van alle kanten driekorige muziek uit Améfrica Ladina (bekijk het hier terug). Tegelijkertijd opende Graindelavoix o.l.v. Björn Schmelzer in de Jacobikerk het festival met kortgeleden herontdekte Tenebrae Responsoria van Francisco de Santiago.

 

Vandaag: co-curator Koert Debeuf

Iedere editie wordt het festival bijgestaan door een co-curator, een denker die verdieping biedt op het thema van dat jaar. Bij Sevilla is dit de Vlaamse middenoostenkenner, historicus en filosoof Koert Debeuf.  

Met provocerende opiniestukken, kritische reflecties en vlammende toekomstvisies is hij een vlijmscherp duider, begenadigd spreker en denker-zonder-grenzen. Als inspirator, uitdager en toetssteen stelt hij het programma scherp. Zodoende laat hij ons met andere ogen kijken naar de denkbeeldige grenzen tussen oost en west.

Vier keer spreekt Debeuf festivalgangers toe, met vandaag een toelichting op wellicht zijn meest ophefmakende stelling: niet Firenze of Rome, maar Bagdad was de geboorteplaats van de renaissance... Bezoek de lezing, en ontdek waarom!

Eerder deze week lichtte hij deze stelling ook nader toe in het NRC, lees het hier.

Tip van het team: Mara Winter, Khouri, Kenney & Kang

Ook voor de mensen achter de schermen is het Festival Oude Muziek Utrecht ieder jaar weer een feest. Onze crewleden delen graag hun concerttips. Met vandaag de tip van Loni Verweij, redacteur van het Tijdschrift Oude Muziek, die vooral uitkijkt naar het poëtische programma Tafsil van Mara Winter, Raphaël Amahl Khouri, Jessika Kenney en Eyvind Kang.

“Op onze aardbol zijn zoveel soorten muziek te vinden, eindeloos fascinerend vind ik dat. Via Spanje is de stap van de Westerse oude muziek naar een heel ander muzikaal universum nog maar klein. Dan blijkt dat de dichtkunst van middeleeuwse troubadours en de Hebreeuwse en Perzische poëzie een boel gelijkenissen vertoont. Ik ben benieuwd hoe deze musici de muziek uit deze verschillende culturen in hun concert gaan samenweven.”

Componist van de dag: Alfons X ‘De Wijze’ van Castilië

Waar we gisteren begonnen met een Portugese componist in Sevilla, is de componist van vandaag misschien niet eens écht een componist… Alfons X van Castilië staat in de geschiedenisboeken voornamelijk bekend als de wijze Koning van Castilië en Léon in de periode 1252-1284. Als koning deed hij een zeer verdienstelijke bijdrage aan de ontwikkeling van cultuur in dit gebied. Aan zijn hof bevonden zich Spaanse, joodse en Arabische geleerden die ervoor zorgden dat op allerlei wetenschappelijke gebieden Arabische en Hebreeuwse manuscripten vertaald werden naar het Galicisch.

En ook qua muziek is zijn invloed nog altijd merkbaar. De Cantigas de Santa Maria, een immense verzameling van ruim 420 liederen, werd samengesteld onder zijn regering. Er bestaan verschillende versies, maar vooral het zogenaamde E-handschrift in de bibliotheek van El Escorial is prachtig versierd met kleurrijke miniaturen. De cantigas zijn eenstemmige liederen in het Galicisch-Portugees, die elk verwijzen naar de Maagd Maria en de wonderen die zij voortbracht.

Lang werden deze liederen aan Alfonso X toegeschreven, omdat hij ook een zeer goede dichter scheen te zijn. Maar zoals wel vaker het geval is, lijkt de geschiedschrijving de werkelijkheid wat verbogen te hebben. Wetenschappers stellen nu dat de meeste cantiga’s zeer waarschijnlijk door andere musici aan Alfonso’s hof geschreven zijn. Maar wie ze precies geschreven heeft lijkt ondertussen, bijna 800 jaar later, niet meer belangrijk: het is zeker de Wijze Koning Alfons die deze liederenverzameling überhaupt mogelijk maakte.

De cantiga’s spelen een prominente rol in het concert van La Tempête vanavond, waarbij Simon-Pierre Bestion deze decennia-oude werken in contrast brengt met muziek van de twintigste-eeuwse componist Maurice Ohana. Daarnaast is het concert van Hana Blažíková & Barbora Kabátková volgende week week volledig  gewijd aan dezelfde liedverzameling ‘van’ Alfonso X.

Verder op het programma vandaag...

... onder meer het eerste klavecimbelconcert in de Música ibérica-reeks en motetten van Cristóbal de Morales.

Vandaag op EMTV

Met EMTV kijkt u iedere dag naar livestreams vanaf het Festival Oude Muziek Utrecht 2024.

Tot slot: wist je dat…

… de Domtoren het meest gehoorde instrument op het Festival Oude Muziek Utrecht is? Dit komt niet alleen doordat de beiaardconcerten door heel de stad te horen zijn. Zoals veel kerktorens bevat de Domtoren namelijk ook een speeltrommel. Deze bestaat uit heel veel kleine gaatjes, waar pinnen in gezet worden. Vervolgens draait deze speeltrommel rond en zorgen de pinnen ervoor dat de juiste klokken ieder kwartier een melodie spelen.

Een paar keer per jaar worden deze melodieën veranderd, dit wordt ook wel ‘versteken’ genoemd. Voor ieder festival wordt de speeltrommel verstoken om muziek te laten klinken die bij het festivalthema past. Dit jaar klinkt o.a. muziek van Gaspar Sanz en Antonio Soler. Met andere woorden, hoewel niet velen zich hiervan bewust zijn: twee uur op het terras in de binnenstad van Utrecht betekent acht keer oude muziek!

Bekijk de stukken en tijden hier.