Ensemble Correspondances
Achter de pagina’s van muziekencyclopedieën gaan duizenden onbekende muzen en vrouwelijke musici schuil die componisten tot prachtwerk verleidden. In renaissance-Ferrara hield de hertog de liederen van zijn ‘Concerto delle donne’ bewust weg van de drukpersen. De Ospedale-vrouwen van Vivaldi speelden wel voor publiek maar gingen anoniem de muziekgeschiedenis in, net als de zangeressen voor wie Franse toppers als Boësset en Clérambault maatwerk creëerden. Sébastien Daucé kraakt de kluis waarin deze juweeltjes eeuwenlang verborgen bleven.
Programma
-
Maurizio Cazzati
Balletto quatro instrumentaal
1616-1678 -
Lodovico Agostini
Ecco col nostro Duca
1534-1590 -
Luzzasco Luzzaschi
Cor mio deh non languire
Non sa che sia dolore
O dolcezze amarissime d’amore
Stral pungente d’amore1545-1607 -
Girolamo Alessandro Frescobaldi
Canzone terza instrumentaal
1583-1643 -
Lodovico Agostini
Una si chiara luce
-
Giuseppe Giamberti
Similabo eum
Veni electa meaca. 1600-1662 -
Anoniem
Salve, Jesu Piisime
Fasciculus myrrhae
Amor Jesu -
Etienne Moulinié
Dum esset Rex
ca. 1600-na 1669 -
Gregoriaans
Ave Maria
-
Antoine Boësset
Anna mater matris redemptoris nostril
Domine Salvum fac regem
Save Regina1586-1643 -
Louis-Nicolas Clérambault
Miserere
Programma onder voorbehoud1676-1749
Musici
- Caroline Weynants, Maud Haering, Caroline Bardot, Perrine Devillers sopraan
- Blandine de Sansal, Ariane Le Fournis alt
- Gabriel Rignol theorbe
- Angélique Mauillon harp
- Étienne Floutier viola da gamba, lirone
- Sébastien Daucé orgel, klavecimbel, muzikale leiding