Opera Omnia
De Spaanse gebieden in Zuid-Amerika hielden tal van tradities uit het moederland in ere. Zo werden er muziekensembles geïnstalleerd om kathedralen en kerken van hoogstaande muziek te voorzien. Aan het hoofd stond een kapelmeester, die niet enkel uitvoeringen leidde, maar ook de nodige muziek leverde. Opera Omnia laat proeven van het portfolio van 17de-eeuwse maestro’s aan de kathedralen van Puebla, Mexico, La Plata en Quito.
Programma
-
Juan García de Zéspedes
Convidando está noche
1619-1678 -
Juan de Araujo
Vaya de gira
1646-1712 -
Gaspar Fernández
A San Pedro a 4
ca. 1570-1629 -
Antonio de Salazar
A de la nave
ca. 1650-1715 -
Manuel Blasco
La chacona me piden
ca. 1628-ca. 1696 -
Antonio Martín y Coll
Folías
?-na 1733 -
Juan Gutiérrez de Padilla
Stabat mater
ca. 1590-1664 -
Sebastián Durón
Salve de ecos
Duerne, rosa, y descana1660-1716 -
Juan Gutiérrez de Padilla
A la xácara, xacarilla
ca. 1590-1664 -
Anoniem
Vaya de xácara
Programma onder voorbehoud17de eeuw
Musici
- Manon Chauvin, Cristina Teijeiro, Adriana Mayer sopraan
- Beatriz Oleaga, María Morellà alt
- Fran Díaz Carrillo, Felipe Nieto tenor
- Fabio Barrutia bas
- Fernando Pérez Valera, Juan Alberto Pérez Valera, Luis Alfonso Pérez Valera, Eduardo Pérez Varela minstrelen
- Guillermo Martínez cello
- Josías Rodríguez aartsluit, gitaar
- Pere Olivé percussie
- Asís Márquez orgel
- Isaac M. Pulet dirigent, aartsluit, gitaar