Cappella Pratensis & Ensemble La Danserye
In de kathedraal van Manilla, gebouwd in 1581, was van bij het begin Europese polyfonie te horen. Dat we weinig weten over deze vroege uitvoeringen, maakt het experimentele speurwerk van Cappella Pratensis des te meer indrukwekkend. Met Francisco Guerrero’s Missa Sancta et immaculata als crux schilderen de zangers en instrumenten geleid door Tim Braithwaite het klanklandschap van een wereld waarin liturgische muziek de koloniale machtsstructuren spiegelde.
Programma
-
Cristóbal de Morales
Sancta et immaculata
ca. 1500-1553 -
Gregoriaans
Ave spes nostra Dei genitrix
Introitus -
Francisco Guerrero
Missa Sancta et immaculata
Kyrie
Gloria1528-1599 -
Gregoriaans
Propter veritatem
Graduale -
Gregoriaans
Alleluia salve Virgo serena
-
Francisco Guerrero
Missa Sancta et immaculata
CredoAve Maria a 4
Offertorium -
Gregoriaans
Prefatio
-
Francisco Guerrero
Missa Sancta et immaculata
Sanctus
Agnus Dei -
Gregoriaans
Ecce Virgo concipiet
Communio -
Francisco Guerrero
Ave Maria a 8
Programma onder voorbehoud
Musici
- Cappella Pratensis
- Andrew Hallock superius
- Lior Leibovici, Korneel Van Neste altus
- Peter de Laurentiis, Marc Busnel tenor
- Grantley McDonald, Jonty Coy bassus
- Tim Braithwaite artistieke leiding, superius
- Ensemble La Danserye
- Fernando Pérez Valera, Juan Alberto Pérez Valera, Luis Alfonso Pérez Valera, Eduardo Pérez Valera diverse Renaissance blaasinstrumenten