Wekdienst, 3 september 2025

Het is dag zes en we zijn inmiddels al over de helft van het Festival Oude Muziek Utrecht 2025. Maar niet getreurd: er komt nog veel moois aan. Vandaag verlaat de Concert Camper het centrum van Utrecht, ga mee de wijk in en bezoek de concertzaal op wielen vooral in Zuilen bij het ZIMIHC theater.

Terugblik

Dag vijf was er een van contrasten. La Tempête o.l.v. Simon-Pierre Bestion bracht met Hypnos een ode aan de god van de slaap, we hoorden ceremoniële feestmuziek uit ca. 1425 door Sollazzo Ensemble en artist in residence Stile Antico opende de (stiekem katholieke) stemboekjes van Robert Dow.

De Odyssee van Jean Rondeau

Vandaag begint de grote reis van artist in residence Jean Rondeau, die het volledige oeuvre van Louis Couperin voor klavier laat horen – in maar liefst 7 concerten.

Eerder schreef Rondeau in het Tijdschrift Oude Muziek al over Louis Couperin als sleutelfiguur in de geschiedenis van het klavecimbel. ‘Voor dit instrument lijkt er, in zekere zin, een tijd voor en na Louis Couperin te zijn.’

Bijzonder vernieuwend zijn de préludes non mesurés: preludes zonder vast metrum of ritme. ‘Als een redenaar declameert Couperin met gratie deze vloeiende cadensen,’ aldus Rondeau, die deze stukken beschouwt als een revolutie – een speelveld voor grenzeloze verbeelding.

Rondeau’s persoonlijke band met Couperin begon al in zijn jeugd. Hij herinnert zich hoe een korte prelude veel impact op hem maakte. Dat groeide uit tot een levenslange fascinatie en uiteindelijk tot het monumentale project om Couperins volledige oeuvre uit te voeren en op te nemen.

‘Elk concert is bedoeld als een tijdreis, een uitnodiging om – al luisterend – weg te zinken in een poëtische droom.’

Kunstwerk van de dag

Met het Kunstwerk van de Dag verbinden we dagelijks een kunstwerk aan een van de concertprogramma’s. Soms ligt de link voor de hand, soms is deze verrassend of onverwacht. Met vandaag: The Soul of the Rose van John William Waterhouse (1908)

Waterhouse schilderde dit werk in 1908, maar het spreekt nog altijd tot de verbeelding. We zien een jonge vrouw die zich over een tuinmuur buigt om aan een roos te ruiken. Haar ogen zijn gesloten, haar gezicht bijna tegen de bloem gedrukt. Het lijkt alsof ze helemaal opgaat in dat ene, intieme moment. De rijke plooien van haar jurk, het warme baksteen van de muur en de weelderige begroeiing versterken de indruk dat dit een besloten wereld is: een plek waar de buitenwereld even niet bestaat. Het schilderij vangt een mengeling van verlangen, schoonheid en een vleugje melancholie. De roos is hier niet zomaar een bloem, maar een symbool van het ongrijpbare – liefde, herinnering, misschien zelfs verlies.

Diezelfde roos duikt eeuwen eerder al op in de literatuur en muziek van de middeleeuwen. Denk aan Le Roman de la Rose, een beroemd allegorisch gedicht waarin de zoektocht naar de roos gelijkstaat aan de zoektocht naar liefde. Tijdens het concert Contre le Temps – De kus van de roos, op 3 september in de Pieterskerk, brengen zangers en instrumentalisten die wereld tot leven. Zij zingen polyfonie en poëtische liederen uit de veertiende eeuw, waarin de roos steeds weer symbool staat voor verlangen en hartstocht, maar ook voor het onbereikbare ideaal.

Zo ontmoeten schilderkunst en muziek elkaar over de eeuwen heen. Waterhouse geeft ons een verstild moment van één vrouw en één bloem; de musici van Contre le Temps laten horen hoe datzelfde beeld in de middeleeuwen klonk, in muziek en poëtische taal. Samen vertellen ze een tijdloos verhaal: hoe een eenvoudige roos de sleutel kan zijn tot de diepste gevoelens van de menselijke ziel.

Tip van het team: Capriccio Stravagante Renaissance Orchestra

Ook voor de mensen achter de schermen is het Festival Oude Muziek Utrecht ieder jaar weer een feest. Onze crewleden delen graag hun tips! Met vandaag de tip van Daniel, voorzitten van de Stichting Vrienden Oude Muziek.

‘Dansen met Vrienden, roept dat geen mooie beelden en herinneringen op? Als voorzitter van de Stichting Vrienden Oude Muziek kan ik natuurlijk maar één concert tippen: het Vriendenconcert. Dat het festival zoveel trouwe Vrienden kent, is een reden voor een feestje, en dat gaan we deze avond zeker krijgen. Alleen de naam van het ensemble is al sprankelend. Dat de zaal gevuld is met Vrienden maakt het extra bijzonder. Ik kijk ernaar uit iedereen te ontmoeten en hopelijk ook veel nieuwe gezichten te verwelkomen. Wie weet, komt er zelfs een voetje van de vloer?’

Tips van het team

IVWC

Vandaag strijdt jong talent op het podium van de Cloud Nine in TivoliVredenburg om een plekje in de finale van het Internationaal Van Wassenaer Concours. Kandidaten op hun best, vlammende uitvoeringen, jurycommentaar op het podium: wie houdt er niet van een beetje competitie? Het IVWC deze festivaleditie voor de tweede keer in het teken van rococo, galant, klassiek, romantisch en zelfs impressionistisch repertoire.

De beste ensembles gaan vrijdag voor het goud in de finale.

Verder op het programma vandaag...

… onder meer Bachs Goldberg Variaties door Julien Wolfs, een zoektocht door het Labyrinth van David Pohle door Clematis en de documentaire Orlando over Orlandus Lassus, inclusief nagesprek met Simon-Pierre Bestion en regisseur Joachim Thôme.

Bekijk het festivalschema

Vandaag op EMTV

De hele dag is het IVWC gratis live te volgen via EMTV. Kijk daarnaast vandaag naar de vijfde mis uit Het Koorboek van Margaretha van Oostenrijk, gebracht door Cappella Pratensis en kijk het dansbare achtuurconcert van Capriccio Stravagante Renaissance Orchestra & Skip Sempé.

Wist je dat…

Je elke dag van 10:00 tot 17:00 uur tot rust kunt komen in onze Festivalhuiskamer in TivoliVredenburg? Strijk neer in de foyer van de Grote Zaal om gratis naar EMTV te kijken, de muziekbibliotheek te bezoeken, een drankje te drinken, of gewoon op een comfortabele bank het Festivalprogramma in te duiken.