Wekdienst, 2 september 2025

We zijn beland op dag 5! Begin je dag rustig met de Early Music Breakfast show in TivoliVredenburg en ontmoet musici die vandaag gaan spelen, of pak meteen een concert in de Concert Camper, wederom op de Neude in het hart van de stad.

 

Terugblik

De vierde dag van het Festival Oude Muziek Utrecht 2025 zat boordevol prachtige Museumkunst. Allereerst bracht Ensemble Danguy een verrassende versie van Vivaldi’s Le quattro stagioni naar de Cloud Nine in TivoliVredenburg, bewerkt door Nicolas Chédeville voor draailier. Ook  genoot een bomvolle Hertz van Monteverdi’s Combattimento di Tancredi e Clorinda van onze artist in residence La Fonte Musica. L’Arpeggiata, Christina Pluhar en Malena Ernman bouwden een feestje in de Grote Zaal van TivoliVredenburg met pakkende barokhits en zelfs een beetje popmuziek.

Geheime muziek

In de tweede helft van de zestiende eeuw groeide het hof van Ferrara uit tot een centrum van muzikale vernieuwing. Hertog Alfonso II d’Este onderhield een exclusieve muzikale kring die bekendstond als het concerto segreto. Anders dan de publieke hofconcerten, vonden deze concerten plaats in besloten kamers, ver weg van de luisterende menigte. Alleen een select gezelschap van vertrouwelingen mocht erbij zijn.

Middelpunt van deze geheime bijeenkomsten was het beroemde Concerto delle Donne: drie uitzonderlijke zangeressen die met hun virtuositeit en verfijnde expressie de Europese muziekgeschiedenis blijvend zouden veranderen. Componisten als Luzzasco Luzzaschi en Giaches de Wert schreven speciaal voor hen geraffineerde madrigalen, waarin snelle coloraturen, subtiele dissonanten en intieme expressie samenkwamen.

Vandaag opent La Néréide de schatkist en laat het jonge ensemble die geheimzinnige klanken in Utrecht horen.

Kunstwerk van de dag

Met het Kunstwerk van de Dag verbinden we dagelijks een kunstwerk aan een van de concertprogramma’s. Soms ligt de link voor de hand, soms is deze verrassend of onverwacht. Vandaag werpen we een blik op het surrealistische Le Sommeil (1937) van Salvador Dalí.

Op het schilderij van Dalí zien we een reusachtig, dromend gezicht, zwevend in een leeg landschap, overeind gehouden door een aantal fragiele krukken. Van de rest van het lichaam is weinig meer over. Met dit schilderij geeft Dalí weer hoe de mens zijn bewustzijn in slaap verliest en opgaat in een andere werkelijkheid – het onderbewuste. Alleen dat wat er nog in je hoofd afspeelt, is daar van belang. Slaap is tegelijkertijd een machtige uitweg en zeer fragiel. He tis een toestand waarin we ons blootstellen aan een wereld vol dromen en symboliek.

In de oudheid had die toestand een eigen god: Hypnos, de Griekse personificatie en god van de slaap. Hypnos was vaak gevleugeld en geleidt mensen naar zijn rijk: de duisternis van de nacht. Zijn broer was Thanatos, de dood. Al sinds de Grieken is er dat dubbele gevoel: slaap als verkwikkend, maar ook als een voorproef van de eeuwige rust.

Die gelaagde betekenis staat centraal in het programma Hypnos van La Tempête, dat vandaag in de Jacobikerk klinkt. Het ensemble onder leiding van Simon-Pierre Bestion weeft een reis van gregoriaanse gezangen via renaissancemuziek naar moderne klanken van Arvo Pärt. Muziek waarin de grenzen tussen waken en slapen, leven en dood, langzaam vervagen.

Waar DalĂ­ ons het beeld van de broze slaap toont als iets dat steun nodig heeft om niet in te storten, verklankt La TempĂŞte het vergelijkbare in muziek. De slaap is vandaag echter geen duistere stilte, maar juist een wereld vol vibratie en resonantie.

Hifi sessions

Veel musici vinden opnemen cruciaal: je registreert hoe je muziek op een bepaald punt van je artistieke carrière alleen of met zielsverwanten verdedigt. Opnamen zijn daarom vaak statements. In zekere zin zijn het museumstukken: ze getuigen van een muzikaal moment dat ooit was.

Is reproduceerbare muziek dan onderschikt aan livemuziek, het echte ding? Of is dat een verkeerde aanname? Festivaldirecteur Xavier Vandamme gaat in gesprek met drie topmusici en een ontwerper van audioapparatuur. Samen gaan ze deze muzikale museumkwesties te lijf. Met vandaag: Christina Pluhar!

Verder op het programma vandaag...

O.a. klaveciniste Irene Roldán, de stemboekjes van Robert Dow volgens Stile Antico, ceremoniële feestelijke muziek uit 1425 van Sollazzo Ensemble, en nog veel meer.

Bekijk het festivalschema

In de media

Er verschenen weer mooie reacties in verschillende kranten. Lees de 4- en 5-sterrenrecensies van het openingsweekend in NRC, de Volkskrant en Trouw, en bekijk hier de reportage van het AD Utrechts Nieuwsblad bij het klokkenluiden.

Vandaag op EMTV

Bekijk thuis de vierde van de zeven missen uit Het Koorboek van Margaretha van Oostenrijk: Pierre de la Rue’s Missa Conceptio tua door Ratas del Viejo Mundo, live vanuit de Pieterskerk. Ook kijk je online naar La Flamboyance van Sollazzo Ensemble, met ceremoniële feestmuziek uit 1425.

Wist je dat…

We een eigen festivalillustrator hebben? Carline Vrielink bezoekt vele concerten om hier een prachtig beeld van te schetsen. In de eerste dagen tekende ze onder andere de domtoren en het Koorboek van Margaretha van Oostenrijk. Bekijk de illustraties hieronder!