Ze kreunen onder het stof van eeuwen: partituren zonder ronkende handtekening, vergeten in bibliotheken, geduldig sluimerend in koor- en liedboeken. Werken die het grote canonieke verhaal ontglippen, maar misschien net daarom zo waardevol zijn.
Onbekende muziek een plek geven is onze missie. Zo verkennen we met Graindelavoix de Kunstkammern uit de renaissance, voorlopers van onze huidige musea. Het waren schatkamers met exceptionele pronkvoorwerpen, van edelsmeedkunst tot bewerkte struisvogeleieren en bloedkoraal. Wat lang is vergeten, is dat deze collecties vaak ook muziekhandschriften bevatten – het oor wil immers ook wat!
Veel muziek bleef lang verborgen voor het grote publiek. Dat gold zeker voor de geheime madrigalen van Luzzasco Luzzaschi, die de zangeressen van La Néréide voor ons onthullen. Maar er is ook muziek die sinds haar ontstaan voor iedereen toegankelijk is, en die toch zelden of nooit wordt gespeeld. Daarvoor reserveren we alle ruimte in de akoestische tentoonstelling die dit festival is: van Fanny Mendelssohns pianobundel Das Jahr, via onbekende luitmuziek uit de renaissance, tot instrumentale barokcomposities van David Pohle, die alleen in manuscript zijn overgeleverd. Er valt in Utrecht, zoals steeds, meer dan genoeg nieuws te ontdekken.
We helpen u ook online graag zo goed mogelijk en gebruiken daarvoor cookies. Stel ze hieronder in. Lees meer in onze privacyverklaring.
Functionele cookies
Deze zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt uw winkelmandje onthouden tijdens de bestelling.
Analytische cookies
We gebruiken cookies van Google Analytics om de website en bijbehorende anonieme statistieken te analyseren.
Geen resultaten gevonden.