Ensemble 1700 & Nuria Rial
Wat ooit een dolle Portugese volksdans was, groeide uit tot een van de meest populaire genres van de barok. Componisten als Falconieri, Lully, Vivaldi en C.P.E. Bach vielen als een blok voor La Folia: een baslijn zo verslavend dat zelfs tientallen variaties de rage niet konden blussen. Stersopraan Nuria Rial, blokfluitiste Dorothee Oberlinger en violist/danser Yves Ytier presenteren hoogtepunten uit het repertoire. Een aanstekelijke cocktail vol temperament, elegantie en drama.
Programma
-
Andrea Falconieri
Folias
1585/6-1656 -
Tarquinio Merula
Folle è ben che si cred
1594/5-1665 -
Barbara Strozzi
Folle è ben si crede, op. 8
1619-1677 -
Claudio Monteverdi
Sí dolce è’l tormento
1567-1643 -
Tarquinio Merula
Ciacona
-
Arcangelo Corelli
Sonate op. 5, nr. 10 in F
1653-1713 -
Georg Friederich Händel
Mi palpita il cor
1685-1759 -
Jean-Baptiste Lully
Les Folies d’Espagne
1632-1687 -
Carl Philipp Emanuel Bach
12 Variations über die Folie d’Espagne, H.263
1714-1788 -
Antonio Vivaldi
Sol da te, mio dolce amore (uit: Orlando furioso, RV 728, 1727)
La Follia op. 1, nr. 12, RV 631678-1741 -
Jerónimo Giménez
La tarántula é un bicho mú malo (uit: La Tempranica, 1900)
1854-1923 -
Programma onder voorbehoud
Musici
- Nuria Rial sopraan
- Yves Ytier barokviool, dans
- Marco Testori barokcello
- Axel Wolf luit, gitaar
- Olga Watts klavecimbel
- Dorothee Oberlinger blokfluit, muzikale leiding