Enrike Solinís
Zeg niet ricercare maar tiento: op het Iberische Schiereiland worden de snaren opgewarmd in muziek zonder keurslijf, tussen etude en improvisatie. In het Spanje van de renaissance publiceerde Alonso Mudarra acht tientos in zijn iconische Tres libros de música en cifra para vihuela en zetten ook tijdgenoten als Narváez, Cabezón en Milán het genre naar hun hand. Enrike Solinís leidt deze tocht door een fantasiewereld waar de luit de scepter zwaait.
Programma
-
Luys Milán
Fantasía XI
Pavana I
Gallarda
(uit: El Maestro, Valencia 1535)ca. 1500-ca. 1561 -
Luys de Narváez
Guardame las Vacas
O gloriosa Domina
(uit: Los seys libros del delphín, Valladolid, 1538)fl. 1526-49 -
Alonso Mudarra
Fantasía que contrahace el harpa
Pavana y Gallarda de Alexandre
Tiento para organo u harpa
(uit: Tres libros de musica en cifras para vihuela, Sevilla 1546)ca. 1510-1580 -
Domenico Scarlatti
Sonate K32
Sonate K1781685-1757 -
Santiago de Murcia
Cumbés & Jota
(uit: Saldívar Codex nr. 4, ca. 1732)1673-1739 -
Mateo Pérez de Albéniz
Sonate in D
ca. 1755-1831 -
Antonio de Santa Cruz
Jacaras
(uit: Libro donde se veran pazacalles, ca. 1700)fl. ca. 1700 -
Gaspar Sanz
Marionas & Canarios
(uit: Instrucción de música sobre la guitarra española, Zaragoza 1674)Programma onder voorbehoud
ca. 1640-1710
Musici
- Enrike Solinis vihuela, barokgitaar