Menno van Delft
In het Spanje van de 16de eeuw speelde het clavichord qua populariteit het klavecimbel naar huis. Met name in Sevilla was het ‘monacordio’ de trots van de violeros of instrumentenbouwers. Ook achter de toetsen had de stad goud in huis: kathedraalorganist Francisco Peraza zou een fantastisch clavichordspeler zijn geweest. Menno van Delft waagt een beredeneerde gok naar zijn repertoire met werk van Julio Severino, Hernando de Cabezón en Tomás de Santa Maria.
Programma
-
Anoniem
Fantasie XII voor vihuela
(uit: Luys Venegas de Henestrosa, Libro de cifra nueva, 1557)Spanje 16de eeuw -
Antonio Valente
Verso “sopra il mi” nr. 5
(uit: Versi Spirituali, Napels 1580)
Ricercar in Mode III
(uit: Intavolatura de cimbalo, Napels 1576)
Verso “sopra il re” nr. 5
(uit: Versi Spirituali)fl. 1565/80 -
Rocco Rodio
Salve Regina
(uit: Libro di ricercate, Napels 1575)ca. 1530-na 1615 -
Giovanni de Macque
Prima Galgiarda
(uit: GB-Lbl: MS Add. 30491)1548/50-1614 -
Giovanni Maria Trabaci
Gagliarda Ottava, et ultima
(uit: Libro Primo, Napels 1603)ca. 1575-1647 -
Hernando de Cabezón
Canción glosada Doulce Mémoire
(uit: Obras de música, Madrid 1578)1541-1602 -
Sebastián Aguilera de Heredia
Obra de VIII tono alto, Ensalada
(uit: MS 2187/LP30, Biblioteca de El Escorial)1561-1627 -
Francisco Correa de Arauxo
Tiento de quarto tono por elami, a modo de canción de ocho
Susana de prim. por gesol, glosada de treinta y dos
(uit: Facultad Organica, Alcalá 1626)1584-1654 -
Giulio Severino
Fantasie op Susane un jour
(uit: Intavolatura di liuto di Simone Molinaro, Venetië 1599)?-voor 1602 -
Francisco de Peraza
Obra octavo tono
(uit: Correa de Arauxo’s Facultad orgánica, handgeschreven toevoeging)
Programma onder voorbehoud1564-1598
Musici
- Menno van Delft clavichord