Philippe Jaroussky & Angélique Mauillon
1602. Een revolutionair idee hertekent de toekomst van de muziek: in de nieuwe ‘seconda pratica’ worden noten dienstbaar aan woorden. Muziek wordt vanaf nu theater, vol emoties. Met Caccini’s revolutionaire collectie Le nuove musiche als kompas banen contratenor Philippe Jaroussky en harpiste Angélique Mauillon zich als duo een weg door vier eeuwen muziek, navigerend tussen Italiaanse muziektempels en Franse salons. Monteverdi's rauwe emotie, Moulinié's hoofse verzuchtingen, Hahns melancholische liefdesbrief – verbonden door een verlangen: roeren en raken, recht in het hart.
Programma
-
Giulio Romolo Caccini
Dolcissimo sospiro
1551-1618 -
Francesca Caccini
Chi desia di saper
1587-1641 -
Sigismondo D’India
Piangono al pianger mio
ca. 1582-1629 -
Jacopo Peri
Al fonte, al prato
1561-1633 -
Luzzasco Luzzaschi
Fantasia
1545-1607 -
Francesco Cavalli
Negatemi i respiri
1602-1676 -
Claudio Monteverdi
Perché, se m’odiavi
Voglio di vita uscir1567-1643 -
Etienne Moulinié
Enfin la beauté que j’adore
ca. 1600-na 1669 -
Marc-Antoine Charpentier
Sans frayeur dans ce bois
1643-1704 -
Étienne Mouliné
Paisible et ténébreuse nuit
-
Jean Henry d’Anglebert
Vestemponade
1629-1691 -
Joseph de la Barre
J’avais juré
1633-1678 -
Antoine Boësset
À la fin cette bergère
1586-1643 -
Louis Couperin
Les baricades misterieuses
ca. 1626-1661 -
Reynaldo Hahn
À Chloris
Programma onder voorbehoud1874-1947
Musici
- Philippe Jaroussky contratenor
- Angélique Mauillon harp