Elam Rotem & Perrine Devillers
In 1600 begon een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de vocale muziek. Voor het eerst werden liederen geschreven voor één zangstem met begeleiding. Luzzasco Luzzaschi's composities voor het legendarische concerto delle donne in Ferrara en gezangen van virtuoze kloosterzusters bieden een zeldzaam inkijkje in een nieuwe manier van zingen die uiteindelijk tot het ontstaan van de opera zou leiden. De Franse sopraan Perrine Devillers is samen met klavierspeler Elam Rotem onze gids door dit adembenemende repertoire vol drama en bravoure.
Programma
-
Giovanni Rovetta
O Maria
1595/97-1668 -
Girolamo Frescobaldi
Toccata prima
(Uit: Il secondo libro di toccate, Rome 1627)1583-1643 -
Anoniem
Tota pulchra es
Sub umbra
Nigra sum
(Uit: Di Carlo G. MS, 1600-1620)17de eeuw -
Elam Rotem
Partita sopra la Rosa
1984* -
Claudio Monteverdi
Exulta filia Sion
1567-1643 -
Anoniem
Toccata
-
Giovanni Maria Sabino
Ecce panis angelorum
1588-1649 -
Giovanni Antonio Carpani
O dulcissime Jesu
fl. 1638-1672 -
Elam Rotem
Partita sopra la Mantovana
-
Luzzasco Luzzaschi
Aura Soave
1545-1607 -
Giulio Caccini
Dolcissimo sospiro
1551-1618 -
Elam Rotem / Improvisatie
Partita sopra l'Aria di Firenze
-
Alessandro Grandi
O quam tu pulchra es
Cantabo Domino1586-1630
Musici
- Perrine Devillers sopraan
- Elam Rotem klavecimbel