La Grande Chapelle
Madrid, 1603. De dood van keizerin María van Oostenrijk wordt niet stil beklaagd, maar groots herdacht. Haar uitvaart is een zorgvuldig geregisseerd spektakel, waarin rouw en macht samenkomen in een indrukwekkend ritueel. De ruimte is versierd met tapijten, emblemen, wapenschilden en een rijk gedecoreerde katafalk. In het hart van dit theatrale geheel: de muziek van Tomás Luis de Victoria. Zijn Officium defunctorum is een muzikaal mausoleum – verstild en plechtig, maar tegelijk geladen met politieke betekenis.
La Grande Chapelle reconstrueert dit meesterwerk met grote historische precisie, gebaseerd op bronnen rond de originele plechtigheden. Vier extra werken die destijds niet werden gepubliceerd, vervolledigen het geheel. Zo ontstaat een uniek klankbeeld van een van de meest luisterrijke ceremonies uit de geschiedenis van de Spaanse Habsburgers.
Programma
-
Gregoriaans
Domine labia mea aperies
Circumdederunt me
Venite, exsultemus Domino -
Tomás Luis de Victoria
Taedet animam meam
1548-1611 -
Gregoriaans
Qui Lazarum resuscitasti
-
Tomás Luis de Victoria
Missa Pro defunctis
Requiem aeternam
Kyrie
Requiem aeternam -
Gregoriaans
Dies irae
-
Tomás Luis de Victoria / Gregoriaans
Domine Iesu Christe / Hostias et preces
-
Gregoriaans
Praefatium
-
Tomás Luis de Victoria
Missa Pro defunctis
Sanctus – Benedictus
Versa est in luctum
Agnus Dei
Lux aeterna
Libera me, Domine
Programma onder voorbehoud
Musici
- Schola Antiqua
- La Grande Chapelle
- Albert Recasens muzikale leiding