Sophia Faltas, Anna Danilevskaia & Emma-Lisa Roux

Over dit concert

Adieu Florens

Polyfonie uit de Lage Landen: chiquer werd het anno 1500 niet. Vooral componisten uit Frans-Vlaanderen waren gegeerd bij kapitaalkrachtige muziekliefhebbers tot ver bezuiden de Alpen. Compère, Josquin, Agricola en Ghiselin brachten hun unieke sound naar Ferrara, Milaan, Napels en Firenze. Hun grandioze contrapunt slingerde zich tot in de portfolio van lokale componisten als Cara, Tromboncino en Pesenti. De Nederlandse mezzo Sophia Faltas koppelt, samen met festivalfavorieten Anna Danilevskaia en Emma-Lisa Roux Franse chansons en Middelnederlandse superhits aan het betere Italiaanse luitwerk.

Programma

Bartolomeo Tromboncino 1470-na 1534
Zephyro Spira

Marchetto Cara ca. 1465-1525
Deh non più mo’

Johannes Ghiselin fl. 1491-1507
Weet ghy wat mynder jonghen herten deert

Johannes Japart fl. ca. 1476-81 / Josquin des Prez ca. 1450/55-1521
Jay biens nori

***

Vincenzo Capirola 1474-na 1548 
Ricercar Ottavo

Anoniem 16de eeuw
Lagrime e voi sospiri

Loyset Compère ca. 1445-1518
Le corps - corpusque meum

Marchetto Cara
Oimè il cor, oimè la testa

Alexander Agricola 1445/46-1506
In mijnen sin

***

Pierre de la Rue ca. 1452-1518
Adieu Florens la yolye
Mijn hert altijt heeft verlanghen

Guglielmo Ebreo da Pesaro ca. 1420-na 1484
Falla con misuras (La bassa castiglia)

Michele Pesenti ca. 1470-1528
Che faralla che diralla

Don Timoteo 16de eeuw
Uscirallo o resterallo

***

Marchetto Cara
O mia cieca, e dura sorte

Bartolomeo degli Organi 1474-1539
Un dia lieto già mai

Johannes Japart
T’ meiskin was jonck

Bartolomeo Tromboncino
Vale diva, vale in pace

Programma onder voorbehoud

OVER DE UITVOERENDEN

Mezzosopraan Sophia Faltas ontdekte de oude muziek als zangeres bij de Nationale Koren. Projecten met dirigenten als Jordi Savall, Sir John Eliot Gardiner en Ton Koopman wekten haar interesse voor vroege repertoires en hun historisch geïnformeerde uitvoering. Ze ontwikkelde zich als soliste aan de conservatoria van Groningen, Amsterdam en Den Haag en werkt met groepen als Sollazzo Ensemble, Collegium Vocale Gent en Cappella Amsterdam. Naast haar muzikale activiteiten studeert ze Midden-Oostenstudies aan de Universiteit Leiden.

Renaissancevioliste Anna Danilevskaia groeide op in Metz, Frankrijk, omgeven door oude muziek. Ze begon haar muziekopleiding toen ze zes jaar was en is specialist in veertiende- tot zeventiende-eeuwse repertoires. Danilevskaia studeerde vedel bij Pedro Memelsdorff en behaalde een Masterdiploma met Paolo Pandolfo. In 2014 richtte ze het Sollazzo Ensemble op, dat focust op muziek van de middeleeuwen en vroege renaissance.

Emma-Lisa Roux ontdekte op zesjarige leeftijd de renaissanceluit bij haar eerste lerares Claire Antonini, die haar ook liet kennismaken met zingen. Ze studeerde luit aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Hopkinson Smith en Peter Croton en rondde in 2022 ook een master pedagogiek af. Emma-Lisa Roux werkte als luitspeler en zangeres met ensembles als Ensemble Phoenix Munich, Phaedrus, Per-Sonat of het Casulana Lute Consort, en treedt regelmatig ook solo op, waarbij ze zingt en zichzelf op luit begeleidt.

Cookies

We helpen u ook online graag zo goed mogelijk en gebruiken daarvoor cookies. Stel ze hieronder in. Lees meer in onze privacyverklaring.

[2]
[1]
Welkom bij eMTV!
Wachtwoord vergeten
Wachtwoord vergeten
E-mail is verplicht!