Live opgenomen op 26 augustus 2020 in de Gertrudiskapel, Utrecht
Over dit concert
Sopraan Kristen Witmer, blokfluitist Thomas Triesschijn en Alsjosja Mietus, afwisselend op het orgel en het klavecimbel, laten een selectie cantates horen van Bach en Telemann. Dit concert maakte deel uit van het Festival Oude Muziek Utrecht 2020.
Musici
Kristen Witmer sopraan
Thomas Triesschijn blokfluit
Aljosja Mietus harpsichord orgel
Programma
Georg Philipp Telemann 1681-1767
Cantate: Seele, lerne dich erkennen, TWV 1:1258
Aria: Seele, lerne dich erkennen
Recitatief: Ein Vögelchen, dem noch die Glieder zu zart und weich
Aria: So will ich dich mit Freuden küssen
Johann Sebastian Bach 1685-1750
Aria: Die Seele ruht
(uit: Cantate ‘Herr Jesu Christ, wahr’ Mensch und Gott,’ BWV 127)
Georg Philipp Telemann
Sonatine voor blokfuit in c, TWV 41:c2 instrumentaal
Largo
Allegro
Dolce
Vivace
Johann Sebastian Bach
Aria: Mit zarten und vergnügten Trieben
(uit: Cantate ‘Die Freude reget sich,’ BWV 36b)
Georg Philipp Telemann
Cantate: Die Zufriedenheit, TWV 20:29
Aria: Fraget nicht, vergnügte Freunde
Recitatief: Ich schätze den noch nicht beglückt
Aria: Immerhin wird mein Sinn
(uit: VI moralische Kantaten, Hamburg ca. 1736)
Biografie
Kristen Witmer studeerde Klassieke Zang aan de Tokyo University of Arts en Oude Muziek Zang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar ze tevens haar Masters behaalde.
Kristen treedt als soliste op met gerenommeerde dirigenten en ensembles als de Nederlandse Bachvereniging, Bach Collegium Japan en Collegium Vocale Gent. Ze trad op in vele internationale muziekfestivals waaronder Salzburg Festival, Festival Oude Muziek Utrecht, Berkeley Festival San Francisco, Festival de Saintes, Boston Early Music Festival en het Internationaal Kamermuziekfestival van Janine Jansen. Dit seizoen verscheen Kristen als Eudirice en Speranza in Monteverdi's opera L'Orfeo in samenwerking met de Nederlandse Reisopera.
Thomas Triesschijn (Nederland, 1992) kreeg op zevenjarige leeftijd zijn eerste muziek- en blokfluitlessen van Willem Blonk. In 2005 stapte hij over naar de School voor Jong Talent (SvJT) van het Koninklijk Conservatorium (KC) in Den Haag. Daar voltooide hij in 2010 zijn vwo-opleiding die hij combineerde met zijn blokfluitstudie bij Dorothea Winter. Thomas richt zich zowel op het uitvoeren van oude muziek als het hedendaags blokfluitrepertoire. Sinds 2011 vormt Thomas een vast duo met klavecinist Aljosja Mietus. In 2016 breiden zij het duo uit tot een kwartet onder de naam The Counterpoints. Met ensemble The Counterpoints speelde Thomas in de finale van de Göttingen Händel Competition en de York Early Music International Young Artists Competition in 2017. In januari 2018 debuteerden ze in het Koninklijk Concertgebouw.
Aljosja Mietus (Nederland, 1990) begon op zijn achtste jaar met pianolessen en maakte op zijn twaalfde jaar de overstap naar het klavecimbel. Hij volgde lessen bij Menno van Delft en later bij Tilman Gey. Nadat het behalen van zijn gymnasiumdiploma begon hij aan een bachelor Godgeleerdheid aan de Universiteit Leiden die hij in 2012 afrondde. Nog tijdens deze studie begon hij aan het Koninklijk Conservatorium met een bachelor Klavecimbel bij Jacques Ogg en Basso Continuo bij Patrick Ayrton. Direct aansluitend begon hij met een Master of Music Klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium bij Jacques Ogg en Kris Verhelst, waarvoor hij in 2016 met een 9 afstudeerde. Sinds 2011 vormt hij een vast duo met blokfluitist Thomas Triesschijn met wie hij in 2016 ensemble The Counterpoints oprichtte. Daarmee was hij finalist in het York Early Music Festival 2017 en het Göttingen International Händel Festival 2018.