- Home
- Onze musici
- Per-Sonat / Sabine Lutzenberger
Over dit concert
De Karolingische Orpheus
Zoals Orpheus’ welbespraaktheid Eurydice kon redden uit het schimmenrijk, zo bezit ook meerstemmige muziek een onwereldse kracht. Het wonder van de samenklank krijgt een mythische dimensie toegedicht in het negende-eeuwse traktaat Musica Enchiriadis: de vroegste getuige van een polyfone praktijk. De specialisten van Per-Sonat stellen een playlist voor die van een Karolingische Orpheus had kunnen zijn, met organa uit het Winchester Troparium en klaagzangen die de troost van tussen de noten vandaan wrikken.
Seizoen Oude Muziek 2023/2024
Musici
Christine Mothes, Karin Weston zang
Hanna Marti zang, Romeinse harp, lier
Marc Lewon zang, Karolingische cythara, citole
Sabine Lutzenberger zang en muzikale leiding
Programma
De mooiste van alle stemmen
Organum (vroege meerstemmige zang)
Sicut fuit Jonas in ventre
(volgens de organumregels uit Musica enchiriadis, 9de eeuw)
Anoniem 11de eeuw
Aurea personet lira
Organum
Alleluia: Adorabo ad templum sanctum tuum
(uit: Winchester Troparium, 10de-11de eeuw)
Afdaling in het dodenrijk
Marc Lewon
Omorstampie
Organum
Klaagzang voor de Goede Week: Popule meus
(uit: collectie klooster Einsiedeln, vroege 11de eeuw)
Organum
Alleluia: Ave Maria
(uit: Winchester Troparium)
Klaagliederen
Anoniem 11de eeuw
Pastor cum traheret
Sic te diva potens Cypri
Petrus Abaelardus 1079-1142
Planctus David: Dolorum solatium
Marc Lewon
Stanpites Dolorum solatium
Quintus Horatius Flaccus (65 v.C.-8 v.C.)
Anoniem 11de eeuw
Donec gratus
Albi ne doleas
O fons Bandusiae
Verrijzenis uit de duisternis
Organum
Christus resurgens
(volgens de regels uit Musica enchiriadis)
Organum
Alleluia: Surrexit domino
(uit: Winchester Troparium)
Organum
O mors
(volgens de regels uit Musica enchiriadis)
De klank van de cythara
Anoniem 11de eeuw
Miserarum est
Programma onder voorbehoud
Lieder von Macht & Liebe
OVER DE UITVOERENDEN
Het ensemble Per-Sonat, in 2008 opgericht door de mezzosopraan Sabine Lutzenburger, is gespecialiseerd in de middeleeuwen en de vroege renaissance. De omvang van het en- semble varieert tussen twee en acht musici, afhankelijk van het desbetreffende project. Per-Sonat richt zich in zijn programma’s enerzijds op een wetenschappelijk onder- bouwde interpretatie en anderzijds op een spannende en vitale presentatie van middel- eeuwse teksten met behulp van historische speeltechnieken en improvisatie.