- Home
- Onze musici
- Ensemble Correspondances / Sébastien Daucé
Over dit concert
Charpentier: Leçons de Ténèbres
Net vóór het licht wordt, is de duisternis het sterkst. Dat is de symboliek achter de christelijke rituelen voor de ‘tenebrae’: gebedsdiensten in de laatste dagen van de Vasten, waarin men lamentaties zong en stapsgewijs kaarsen doofde. In het Frankrijk van de Grand Siècle weerklonken Leçons de Ténèbres overal, van rijke basilieken tot bescheiden dorpskerken. Die diversiteit schemert door in het oeuvre van Marc-Antoine Charpentier waaruit Ensemble Correspondances een majestueus drieluik koos, bestemd voor de Jezuïetenorde.
Seizoen Oude Muziek 2023/2024
Klik op de datum om kaarten te bestellen:
za 17 feb 2024 / 20.15 - Amsterdam, Muziekgebouw aan 't IJ, Grote Zaal
zo 18 feb 2024 / 20.15 - Utrecht, TivoliVredenburg, Grote Zaal
Musici
Ensemble Correspondances
Paco Garcia haute-contre, contratenor
André Pérez Muiño haute-contre. contratenor
Randol Rodriguez taille, tenor
Jordan Mouaïssia taille, tenor
Etienne Bazola bas
Paul-Louis Barlet bas
Béatrice Linon viool
Paul Monteiro viool
Lucile Perret fluit
Marine Sablonnière fluit
Gauthier Broutin cello
Mathilde Vialle viola da gamba
Thibaut Roussel theorbe
Sébastien Daucé orgel en muzikale leiding
Programma
Marc-Antoine Charpentier 1643-1704
Première Leçon de Ténèbres du Mercredi Saint, H 120
Troisième Leçon de Ténèbres du Mercredi Saint, H 135
Concert à quatre parties de violes
Troisième Leçon de Ténèbres du Jeudi Saint, H 136
Stabat Mater dolorosa, H 387
Troisième Leçon de Ténèbres du Vendredi Saint, H 137
Programma onder voorbehoud
OVER DE UITVOERENDEN
Ensemble Correspondances werd geboren toen de organist en klavecinist Sébastien Daucé in 2008 enkele van zijn medestudenten aan het conservatorium van Lyon rond zich verzamelde. Tussen de musici kwam een unieke samenwerking tot bloei, met als ultieme doel de emotie en expressie van minder bekend of ten onrechte vergeten repertoire bloot te leggen. Sinds zijn oprichting heeft de groep zich voornamelijk toegelegd op Franse religieuze muziek uit de zeventiende eeuw, met bijzondere aandacht voor het repertoire van Marc-Antoine Charpentier. De opnamen van het ensemble (Harmonia Mundi) wisten al enkele van de mooiste bekroningen weg te kapen, waaronder de Choc 2014 (Classica), een Echo voor World Premiere Recording of the Year 2016 en de Diapason d’Or 2018.