Ton Koopman & Catherine Manson

Over het concert

Buxtehude: meester aan het orgel

Een halve eeuw muzikale excellentie bracht Ton Koopman naar podia overal ter wereld. Dit seizoen is de oudemuziekpionier nog eens in Nederland te horen en dat met muziek een barokheld waardig! Centraal staat Dietrich Buxtehude, boegbeeld van de stylus phantasticus. Ook Habsburgers als Schmelzer en Biber schreven uitbundig versierde, virtuoze en retorische pareltjes: een betoverend universum dat Koopman aan de zijde van violiste Catherine Manson verkent.

Programma

Dieterich Buxtehude 1637-1707
Prelude, Fuga en Ciaccona in C, BuxWV 137

Heinrich Franz Ignaz Biber 1644-1704
Passacaglia in g, C 105

Dieterich Buxtehude
Passacaglia in d, BuxWV 161

Giovanni Battista Fontana 1589-1630
Sonata II in D
(uit: Sonate a 1. 2. 3 …, Venetië 1641)

Dieterich Buxtehude
Koraalbewerking ‘Wie schön leuchtet der Morgenstern’ in G, BuxWV 223
Koraalbewerking ‘Ein feste Burg ist unser Gott’ in C, BuxWV 184

Johann Heinrich Schmelzer ca. 1620/23-1680
Sonata prima in C
(uit: Sonatæ unarum fidium, 1664)

Dieterich Buxtehude
Prelude in E, BuxWV 141

Heinrich Franz Ignaz Biber
Sonata representativa in A, C 146

Programma onder voorbehoud

 

Biografie

Ton Koopman is organist, klavecinist en dirigent. Voor zijn orgel- en klavecimbelspel ontving hij tweemaal de Prix d’Excellence. In 1979 richtte hij het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd. In 2003 werd Koopman tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw geslagen, in 2006 ontving hij de prestigieuze Bach-medaille van de stad Leipzig. Koopman is een veelgevraagde gastdirigent die werkt met vooraanstaande orkesten in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Koopman is docent klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, professor musicologie aan de Universiteit van Leiden en erelid van de Royal Academy of Music in Londen.

Als eerste violiste van het vermaarde London Haydn Quartet betreedt Catherine Manson wereldwijd de mooiste podia, van Carnegie Hall en de Library of Congress tot het Sydney Opera House en Het Concertgebouw Amsterdam. Ook met de opnamen van Haydn-kwartetten voor Hyperion, prijken Manson en haar medemusici bovenaan het favorietenlijstje van de internationale muziekpers. In 2006 werd haar de leiding van Amsterdam Baroque Orchestra toevertrouwd. Samen met directeur Ton Koopman – met wie ze geregeld als duo musiceert – realiseerde ze inmiddels opnamen van diverse topstukken uit de barok en de klassieke periode, waaronder sonates van Bach, Haydns concerti voor viool en orgel en het complete kamermuziekoeuvre van Buxtehude.

Cookies

We helpen u ook online graag zo goed mogelijk en gebruiken daarvoor cookies. Stel ze hieronder in. Lees meer in onze privacyverklaring.

[2]
[1]
Welkom bij eMTV!
Wachtwoord vergeten
E-mail is verplicht