Deborah Cachet & Sofie Vanden Eynde

Over het concert

De blauwe salon 

Blauw. De kleur van sterrenstof. Van Urania, de muze die de wereld in haar hand houdt. En van het brokaat dat de kamer sierde waarin Madame de Rambouillet haar prestigieuze literaire salons organiseerde. Met de uitgelezen poëzie en sierlijke melodieën van barokke airs de cour als sleutel, openen theorbiste Sofie Vanden Eynde en de jonge Belgische stersopraan Deborah Cachet de deur naar Parijs anno 1630: het summum van verfijning en elegantie

Musici

Deborah Cachet sopraan
Sofie Vanden Eynde theorbe  

Programma

Robert de Visée ca. 1655-ca. 1732/33
Prelude in d
Passacaille 
Allemande ‘La Conversation’
Prelude in c
Sarabande
Prelude  
Les Sylvains
Chaconne
Prelude in a
Allemande in a
Rondeau ‘La Mascarade’
Chaconne 

Sébastien Le Camus 1610-1677
Amour, cruel amour
Que j’aime encore de beau séjour
Je passais de tranquilles jours 
On n‘aime plus dans ces bocages 
Laissez durer la nuit 

Anonymous
J'avais cru qu'en vous aymant

Michel Lambert ca. 1610-1696
Ombre de mon amant
Vos mépris chaque jour 

Marc-Antoine Charpentier 1643-1704
Tristes déserts
O pres du feu on fait l’amour 
Ah, qu'ils sont courts les beaux jours 
A laissez moi rêver
Celle qui fait tout mon tourment 

Programma onder voorbehoud

Biografie

Door het Britse muziekmagazine Gramophone geprezen als ‘een immens aangename en zelfverzekerde sopraan’ en in 2020 uitgeroepen tot ‘Belofte van het jaar’ door de Belgische radiozender Klara: de jonge zangeres Deborah Cachet gooit hoge ogen. Haar carrière nam een vliegende start met overwinningen op de New Tenuto-wedstrijd (2013) en het Concours International de Chant Baroque de Froville (2015). In 2019 werd ze geselecteerd voor Le Jardin des Vox, het talentenprogramma van Les Arts Florissants. Ze reisde met William Christie en Paul Agnew de wereld over als Arminda in La finta Giardiniera. Inmiddels is Cachet een veelgevraagde soliste bij vooraanstaande oudemuziekensembles als Les Talent Lyriques, Ensemble Correspondances, Collegium 1704, Akademie für Alte Musik Berlin en Le Poème Harmonique.  

Wat begon met een liefde voor gitaar groeide uit tot een passie voor historische tokkelinstrumenten. Sofie Vanden Eynde verdiept zich sinds haar studie aan de Schola Cantorum Basiliensis in uiteenlopende uitvoeringspraktijken en repertoires. Oude en nieuwe klanken, westerse en oosterse tradities, en klinkende en beeldende kunstdisciplines ontmoeten elkaar in haar artistieke vrijplaats Imago Mundi. Als soliste staat Vanden Eynde bekend om haar intimiteit, retoriek en verfijnde expressie. In ensemblecontext (met o.a. Hathor Consort en Neue Hofkapelle Graz) maken ritmische precisie, eindeloze kleurvariaties en geëngageerd samenspel haar tot een onmisbare schakel. In de voorbije jaren was ze te horen op festival en concertpodia als het Festival Muziek Oude Utrecht, Festspiele Sanssouci Potsdam, Händel Festival Halle, Concertgebouw Brugge, Wigmore Hall en de Dublin National Concert Hall.

Cookies

We helpen u ook online graag zo goed mogelijk en gebruiken daarvoor cookies. Stel ze hieronder in. Lees meer in onze privacyverklaring.

[2]
[1]
Welkom bij eMTV!
Wachtwoord vergeten
Email is verplicht!