RATAS DEL VIEJO MUNDO / FLORIS DE RYCKER

Over het concert

Ratas del viejo Mundo, het ensemble van luitist Floris De Rycker, is een collectief om in de gaten te houden. Met eersteklasmusici, zorgvuldig gekozen repertoire en een goudeerlijke expressie is dit het ultieme tegengif voor grijze eenvormigheid. Dit programma belooft een explosie van kleur met Trecento-muziek die ongeschreven zangtradities herbergt, en extravagante madrigalen van Willaert, Arcadelt en Lassus die de dimensies van de renaissancepolyfonie tarten.

Programma

Jacopo da Bologna O cieco mondo
Jakob Arcadelt Ahimè dovê ‘l bel viso
Alonso Mudarra O gelosia d’amanti
Vincenzo Galilei Duo tutti di Fantasia & Contrapunto di B.M.
Adriaan Willaert I vidi in terra angelici costumi
Joan Ambrosio Dalza Piva
Bartolomeo Tromboncino Se ben hor non scopra el foco
Fabrizio Dentici Amor che degg’io far
Philippus de Monte Di mie dogliose note / Se voi perme sentiste
Francesco Canova da Milano Ricercare
Donato da Firenze I’fu’gia bianch’ucciel
Anoniem Chiara fontana / Su la rivera
Guglielmo Ebreo da Pesaro Amoroso
Traditioneel Schiarazula marazula
Orazio Vecchi & Cesare Negri So ben mi chi ha bon tempo
Orlandus Lassus Vivo sol di speranza
Giaches de Wert Giunto alla tomba
Ivo Barry & Bálint Bakfark Pace non trovo
Carlo Gesualdo Già piansi nel dolore
Hubert Waelrant Vorria morire

Programma onder voorbehoud

Musici

Michaela Riener sopraan
Soetkin Baptist alt
Indrė Jurgelevičiūtė zang & kankles
Tomas Maxe bas
Elisabeth Seitz salterio
Floris De Rycker luit en cister

Ossesso

Biografie

Ratas del viejo Mundo [De ratten van de oude wereld] is een splinternieuw, internationaal collectief opgericht door luitenist Floris De Rycker. Het repertoire van de groep strekt van instrumentale werken en kleinbezette chansons tot monumentale polyfonie, en wordt steeds gekozen om zijn intrinsieke kwaliteiten - eerder dan met een thema of componist als uitgangspunt. Meanderend tussen uitbundige virtuositeit en verstilde intimiteit worden topics afgetast die het vaak te romantische beeld van de renaissance doorbreken, van droom tot doodsdrift en van verwerping tot onderworpenheid. Ook doorbreekt Ratas graag de grenzen tussen genoteerde muziek en mondeling overgeleverde tradities.