ENSEMBLE CORRESPONDANCES / SÉBASTIEN DAUCÉ

Over het concert

Bijna driehonderd jaar lang bleef de muziek van Marc-Antoine Charpentier verstoken van de erkenning die ze verdient. Slechts een van zijn composities wist zich in het midden van de vorige eeuw in het collectieve geheugen te nestelen: het begin van zijn grand motet Te Deum, bekend als de Eurovisie-tune. Sébastien Daucé koppelt dit werk aan een herdenkingsmis en -motet waarin de invloed van Charpentiers leermeester Carissimi doorschemert, en aan werk van Henry Du Mont: een tijdgenoot van Charpentier uit Maastricht die zich wist op te werken tot hofcomponist van de Zonnekoning.

SEIZOEN OUDE MUZIEK 2020/2021

Musici

Caroline Weynants, Caroline Bardot, Perrine Devillers sopraan
Marie Pouchelon mezzosopraan
David Tricou, Léo Vermot-Desroches, Antonin Rondepierre, Randol Rodriguez tenor
René Ramos Premier, Etienne Bazola bariton
Renaud Bres, Nicolas Brooymans bas

Lucile Perret, Matthieu Bertaud blokfluit
Johanne Maitre, Neven Lesage hobo
Mélanie Flahaut fagot
Jean-Daniel Souchon, Pierre-Yves Madeuf trompet
Béatrice Linon, Josèphe Cottet, Sayaka Shinoda viool
Samuel Hengebaert, Birgit Goris altviool
Mathilde Vialle, Louise Bouedo, Mathias Ferré viola da gamba
Etienne Floutier violone
Hager Hanana, François Gallon cello
Thibaut Roussel theorbe

Arnaud De Pasquale klavecimbel
Sébastien Daucé orgel en muzikale leiding

Programma

Marc-Antoine Charpentier
Ouverture pour quelque belle entreprise H.540
Simphonie du Kyrie de la Missa Assumpta est
Salve regina a 3 choeurs
Messe pour les Trepasses
Ouverture pour le sacre d'un eveque H.536
Te Deum H.146

Henry Du Mont
Memorare
Super flumina Babylonis

Henry du Mont: O mysterium

Biografie

Toen organist en klavecinist Sébastien Daucé in 2008 enkele van zijn medestudenten aan het conservatorium van Lyon rond zich verzamelde, werd Ensemble Correspondances geboren. Tussen de musici kwam een unieke samenwerking tot bloei, met als ultieme doel om de emotie en expressie van minder bekend of ten onrechte vergeten repertoire bloot te leggen. Sinds zijn oprichting heeft de groep zich voornamelijk toegelegd op Franse religieuze muziek uit de 17de eeuw, met bijzondere aandacht voor het repertoire van Marc-Antoine Charpentier. De opnamen van het ensemble (Harmonia Mundi) wisten al enkele van de mooiste bekroningen weg te kapen, waaronder de Choc de l’année 2014 (Classica), een Echo voor World Premiere Recording of the Year 2016 en de Diapason d’Or de l’année 2018.

Mogen we iets vragen?
Wegens het coronavirus verloopt uw concertbezoek anders dan normaal.


Antwoord is verplicht