DISCANTUS / BRIGITTE LESNE

Over het concert

In de schaduw van zijn monumentale, gotische kathedralen onderging Europa’s muzieklandschap in de hoge middeleeuwen een ingrijpende transformatie met het ontstaan van de meerstemmigheid. Dankzij toonmeesters als Leoninus en Perotinus, en dichters als Adam de Saint-Victor en Pierre Abelard, werd de Notre-Dame in Parijs de bakermat van de polyfonie. De mysterieuze, soms bevreemdende maar bloedmooie liederen van deze pioniers zitten de kristallen stemmen van Discantus als gegoten.

Musici

Cecile Banquey, Christel Boiron, Helene Decarpignies, Lucie Jolivet, Caroline Magalhaes, Catherine Sergent zang en handklokken
Brigitte Lesne zang en muzikale leiding

Programma

Adam de Saint-Victor
Rex Salomon fecit templum

Anoniem
Urbs beata Jerusalem
Sanctifi cavit Dominus tabernaculum
Hodie Christus natus est
Ecce mundi gaudium
Vite lucina Maria

Leonin
Benedicamus Domino

Pierre le Venerable
Ave stella matutina
Orbis totus unda lotus

Pierre Abelard
Epithalamica
Da Marie tympanum
O quanta qualia

Perotinus
Beata viscera
Vide prophetie

Magister Albertus
Congaudeant catholici

Hortus Deliciarum

Biografie

Stemmen met karakter en een groepsgeluid dat de som der delen overstijgt: dat is het handelsmerk van Discantus, een vocaal ensemble van 6 tot 9 zangers dat begin jaren 1990 werd opgericht - en tot op vandaag wordt geleid - door Brigitte Lesne. Historische research, bronnenstudie en notenteksten in originele notatie of eigen transcriptie staan in het hart van de muziekpraktijk van dit ensemble, dat aanvankelijk focuste op vroegmiddeleeuwse polyfonie maar inmiddels ook repertoire uit de vroegrenaissance brengt. Met een discografie die 17 titels telt en honderden concerten wereldwijd, heeft Discantus een grote schare fans weten te verzamelen die de bijzondere projecten van het ensemble op de voet volgt.