Eva Saladin & Johannes Keller

Over het concert

Viool en klavecimbel, virtuositeit en expressie: het muzikale duel van Eva Saladin en Johannes Keller belooft spannende contrasten en vuurwerk op de bühne. Als gelijkwaardige partners verkennen de twee instrumentalisten het Venetiaanse repertoire uit de vroege zeventiende eeuw via Monteverdi’s voorbeelden Merulo, Gabrieli en Marini. Met deze soepele capriolen en ingenieuze diminuties op toetsen en snaren zit u op het puntje van uw stoel.

Musici

Eva Saladin viool
Johannes Keller klavecimbel

Programma

Giovanni Bassano 
Diminuties over ‘Non è ch’il duol mi scemi’

Giovanni Battista Fontana 
Sonata II
Sonata I

Claudio Merulo 
Toccata

Biagio Marini 
Sonata IV
Improvisatie met diminuties over ‘Pulchra es’ van Giovanni Pierluigi da Palestrina

Giovanni Gabrieli 
Canzona
Dario Castello Sonata II

Programma onder voorbehoud

Biografie

Violiste Eva Saladin studeerde bij Kees Koelmans en Lucy van Dael aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2013 behaalde ze haar masterdiploma barokviool summa cum laude aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Leila Schayegh en David Plantier. Saladin bestudeert en experimenteert met historische speeltechnieken en –stijlen en met versiering en improvisatie. Ze is lid van het Amsterdamse Ensemble Odyssee en is mede-concertmeester van La Cetra Barockorchester Basel en Gli Angeli Genève. Ze speelt ook met ensembles als Il Profondo en Profeti della Quinta. Daarnaast is ze betrokken bij het collectief Studio 31, dat vroegbarokke en hedendaagse muziek uitvoert.

Johannes Keller studeerde klavecimbel bij Jörg-Andreas Bötticher en basso continuo en ensembleleiding bij Jesper Christensen en Andrea Marcon aan de Schola Cantorum Basiliensis. Hij is medeoprichter van Ensemble Il Profondo en van het Duo L’Istante. Keller treedt op met ensembles als La Cetra Barockorchester Basel, Venice Baroque Orchestra en Les Siècles, en was te gast bij het Freiburger Barockorchester, de Berliner Philharmoniker en het hr-Sinfonieorchester. Sinds 2013 is Keller docent voor intonatie en stemmingen aan de Schola Cantorum Basiliensis.