FEBI ARMONICI

NAPELS OP HET PODIUM

Natuurrampen, oorlogen en sociale catastrofes: Napels’ woelige geschiedenis bulkt van het drama. Waren theatrale muziekgenres er daarom zo populair...? Vast staat dat Napels aan het einde van de zeventiende eeuw kon wedijveren met Venetië als pleisterplek voor liefhebbers van muziekdrama, onder meer dankzij Alessandro Scarlatti – de belangrijkste operacomponist van zijn generatie. In de achttiende eeuw werd Napels dan weer de bakermat van de opera buffa. De invloed van de commedia dell’arte is groot, met de volkse schurk Pulcinella als verpersoonlijking van de stad Napels voorop.

In navolging van de Febi armonici – de operatroepen die het barokke Napels onveilig maakten – trekken tijdens deze festivaleditie diverse gezelschappen richting de bühne. De barok-in-surround van artist in residence Marco Mencoboni, een filmconcert met live orgelimprovisatie, Il Ciarlatano en La Serva Padrona van Pergolesi en het wonderlijke oratorium Agar et Ismaele van Scarlatti:
licht uit, spots aan!