Música Temprana

Barokke kerst in Ecuador

De Codex Ibarra

Quito, de hoofdstad van Ecuador, kende rond 1700 een bruisend muziekleven. De uitstekende muziek die aan de kathedraal werd gecomponeerd is pas recent herontdekt. In dit concert klinken meerstemmige villancicos – eigenlijk volksmuziek, maar hier met religieuze teksten. Het succes van dit repertoire was vooral te danken aan de vermenging van de Europese barokstijl met traditionele Latijns-Amerikaanse elementen. Música Temprana vult het programma aan met andere, levendige kerstmuziek uit Ecuador en Peru.

Música Temprana
Lina Lopez, Olalla Alemán sopraan
Luciana Cueto, Sofia Patsi alt
Emilio Aguilar, João Moreira tenor
João Luis Veloso Paixao bas
François de Rudder dulciaan
Joanna Seitz harp
Joshua Cheatham violone
Catalina Vicens orgel
Adrián Rodriguez van der Spoel gitaar en artistieke leiding

Programma

Joseph Hortuño
Vamos todos a ver
Manuel Blasco
De uno en uno
Gonzalo Pilajo
Al Sol de la Tierra y Cielo
Anoniem
Muy hermosa es María / Ese viril con pan / Vamos al lugar amor / Celebra la tierra / Para la sed de los hombres / Oigan que da / Válgate, válgate Dios / Fuentes si nacéis

Adrían Rodríguez Van der Spoel:

‘Hoe kan het dat een stad als Quito, barok werelderfgoed van de Unesco, zijn muzikale verleden nog niet gevonden heeft? Om elke hoek kom je wel een kerk of klooster tegen, waarvan we door geschriften en schilderijen weten dat er veel muziek gemaakt werd. Toch is het enige muzikale voorbeeld dat we daar tot nu toe van hebben de Codex Ibarra. Ik ben erg onder de indruk van de scherpzinnigheid en oorspronkelijkheid van deze vocale muziek. De teksten zijn door nonnen geschreven, die zongen en ook orgel speelden.’

Música Temprana werd in 2001 opgericht door de Argentijns-Nederlandse dirigent Adrián Rodríguez Van der Spoel, en specialiseert zich in barokrepertoire uit Latijns-Amerika. De musici van Música Temprana zijn klassiek geschoold maar hebben allen muzikale wortels in de Latijns-Amerikaanse muziektraditie, waardoor barok en folklore hand in hand gaan. Het repertoire is vooral afkomstig uit de archieven, kathedralen en Jezuïetenmissies van Latijns-Amerika, waar Adrián Rodríguez Van der Spoel regelmatig speurt naar vergeten composities.