Diabolus in Musica

Tournee Seizoen Oude Muziek 2016-2017 'Voor de paus in Avignon'
Vroege meerstemmigheid

Het was aan het hof van de pronkzuchtige tegenpaus Clemens VI in Avignon dat meerstemmige muziek voor het eerst vaste voet aan de grond kreeg in de liturgie. Rome sprak nog in 1322 een ban uit over polyfonie – ten faveure van het eenstemmige gregoriaans –, maar Clemens zag het potentieel. Hij haalde de beste musici naar het pauselijke hof en Avignon groeide uit tot een belangrijk cultureel centrum waar de Ars nova tot bloei kwam. Het Franse ensemble Diabolus in Musica diepte uit Avignonese manuscripten de mooiste motetten op van Philippe de Vitry en tijdgenoten.

Diabolus in Musica
Raphaël Boulay, tenor
Branislav Rakic, tenor
Jérémie Arcache, bariton
Romain Bockler, bariton
Emmanuel Vistorky, bas-bariton
Philippe Roche, bas
Antoine Guerber, muzikale leiding

di 9 mei, 20.00 - Zeist, Kerk van de Evangelische Broedergemeente
wo 10 mei, 20.30 - Maastricht, Keizerzaal
do 11 mei, 20.30 - Rotterdam, Laurenskerk
vr 12 mei, 20.15 - Groningen, Lutherse Kerk
za 13 mei, 16.00 - Haarlem, Doopsgezinde Kerk
zo 14 mei, 15.30 - Veere, Grote Kerk

Antoine Guerber:

‘De vestiging van het pauselijke hof in Avignon had in de veertiende eeuw een grote invloed op de culturele ontwikkeling van de stad. Vanuit het hele land kwamen zangers en dichters naar de stad, aangemoedigd door paus Clemens VI. Op het gebied van ontwikkelingen binnen de polyfonie was Avignon the place to be: veel zangers die Clemens VI uitnodigde aan zijn hof waren zelf ook talentvolle componisten van meerstemmige missen en motetten. De paus selecteerde zijn eigen sterrenteam met de beste musici en zangers uit Frankrijk en daarbuiten en zorgde er zo voor dat Avignon een van de belangrijkste culturele centra van West-Europa werd.

In dit concertprogramma zingen we twee missen die sinds de veertiende eeuw niet meer zijn uitgevoerd. We vinden het erg spannend dat we die nu weer tot leven kunnen wekken en het publiek zo weer een stukje ‘nieuwe’ oude muziek kunnen laten horen. Ook de motetten die we van Philippe de Vitry zingen zijn interessant voor het publiek omdat hij in zijn tijd een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Ars nova was. Deze ‘nieuwe kunst’ was in die tijd revolutionair, met name op het gebied van ritme. Philippe was echt een genie, die nieuwe manieren vond om zich in muziek uit te drukken.’

Diabolus in Musica heeft zich sinds de oprichting in 1992 gespecialiseerd in Franse middeleeuwse muziek. Het ensemble, dat onder leiding staat van Antoine Guerber, kent een rijke discografie. In 2012 ontving Diabolus in Musica de Liliane Bettencourt Prijs voor Choral Foundation. Het ensemble baseert zijn uitvoeringen op beschikbare manuscripten en legt zich in het bijzonder toe op ongepubliceerde werken en repertoires die op een originele manier in hun historische, sociale en artistieke context worden geplaatst.

KOMENDE CONCERTEN