Alex Potter & Patrick Ayrton

Orpheus Britannicus & friends

Liederen van Henry Purcell en tijdgenoten

De Britse countertenor Alex Potter is een van de beste vocale solisten van dit moment. Met Patrick Ayrton aan het klavecimbel werpt hij zich op Purcells geestelijke en wereldlijke liederen. Het duo demonstreert de hoge kwaliteit van de Engelse muziek in de hele zeventiende eeuw. Naast Purcell klinken ook tijdgenoten John Blow, Humpfrey en Locke en componisten van de generatie daarvoor: Lanier, Tomkins en Henry Lawes.

Alex Potter countertenor
Patrick Ayrton klavecimbe

Programma

Henry Purcell
We sing to him / What Hope for us remains / An evening Hymn / If Music be the food of love / Here the Deities approve
Henry Lawes
Love's Fruition
Matthew Locke
Bone Jesu Verbum Patris
John Blow
Tell me no more / Sabine has a thousand charms / Why does my Laura shun me?
Pelham Humfrey
A Hymne to God the father wilt Thou forgive that sin

Biografie

Alex Potter heeft de laatste jaren vele fans vergaard. De geliefde contratenor zong als jongen in Southwark Cathedral, later studeerde hij in Oxford en Bazel bij Gerd Türk. Sindsdien treedt hij op met tal van bekende dirigenten onder wie Philippe Herreweghe, Lars Ulrik Mortensen en Frieder Bernius. Voor zijn solo-cd Fede e Amor uit 2013, met Weense barokmuziek van onder andere Caldara, Fux, Ziani en Porsile, ontving Potter uitstekende recensies en werd hij genomineerd voor een International Classical Music Award.

Klavecinist Patrick Ayrton is een improvisator als geen ander. Hij verdeelt zijn tijd tussen zijn werk als dirigent en docent en zijn werk als uitvoerder op verschillende klavierinstrumenten. Ayrton studeerde orgel en kerkmuziek aan de Akademie der bildenden Künste Wien, waar hij les kreeg van Alfred Mitterhofer, Michael Radulescu en Erwin Ortner. Later verhuisde hij naar Nederland, waar hij als docent basso continuo, kamermuziek en improvisatie werkzaam is aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Van 2004 tot 2016 was Ayrton artistiek leider van het Franse Festival Bach en Combrailles.

Fede e amor