Marc & Angélique Mauillon

Li due Orfei di Firenze

De nieuwe muziek van Caccini en Peri 

Collega’s en concurrenten: de zangers en componisten Giulio Caccini en Jacopo Peri staan samen aan de wieg van een radicaal nieuwe muziekstijl. Directe dramatische expressie komt bij hen op de eerste plaats. In het Firenze van het einde van de 16de eeuw eeuw luiden ze daarmee het begin in van wat we vandaag de barok noemen. De Franse bariton Marc Mauillon is een ster in de barokke operawereld, maar hier brengt hij, samen met zijn zus Angelique op harp, net intieme interpretaties van de Florentijnse muziek die rechtstreeks de weg bereidt voor Monteverdi.

Marc Mauillon bariton
Angélique Mauillon harp

Programma

Giulio Caccini 1551-1618
Dolcissimo sospiro
Amarilli mia bella
Mentre che fra doglie e pene

Luzzasco Luzzaschi ca. 1545-1607 
Toccata (instrumentaal)
Giulio Caccini
Movetevi a pietà
Jacopo Peri 1561-1633
Tu dormi

Giulio Caccini 
A quei sospiri ardenti
Vedrò il mio sol
Jacopo Peri 
Tra le donne

Giulio Caccini 
Tutto il di piango
Odi Euterpe

Giulio Caccini 
Torna, deh torna
Alessandro Piccinini 1566-1638
Aria di sarabanda (instrumentaal)
Giulio Caccini 
Perfidissimo volto
Non ha’l ciel

Jacopo Peri 
Tutto il di piango
Al fonte al prato

Luzzasco Luzzaschi 
Canzona (instrumental)
Giulio Caccini 
Pien d’amoroso affetto
Jacopo Peri 
Un di soletto

Marc & Angélique Mauillon:

‘De muziek voor dit programma halen we uit drie boeken: twee van Giulio Caccini (Le nuove musiche) en een van Jacopo Peri (Le varie musiche). De nieuwe stijl van deze twee zangers en componisten was echt geweldig: ze zochten allebei naar de kern van menselijke emoties. Dat doen wij in dit programma ook. De middelen die tot onze beschikking staan zijn uiterst beperkt: één stem en één instrument. Maar muzikaal is het materiaal extreem krachtig. En geraffineerd. Caccini heeft alle versieringen voor de zang genoteerd. Le nuove musiche geeft daarmee een levendig beeld van de manier waarop zangers de muziek uitvoerden.’

De Franse bariton Marc Mauillon begon zijn carrière in de befaamde Jardin des voix van William Christie. Als operasolist is hij zeer geliefd en hij zong grote rollen in onder andere Monteverdi’s L’Orfeo, Lully’s Armide en Purcells Dido and Aeneas. Naast grote operaproducties zingt hij met ensembles als Hespèrion XXI, Le Poème Harmonique en Le Concert Spirituel. Ook legt hij zich toe op meer intiem repertoire, speciaal met zijn zus Angélique, met wie hij bijzondere recitals geeft. Met hun opname van La Remède de Fortune van Guillaume de Machaut wonnen broer en zus de Diapason d’Or de l’année en de Choc du Monde de la Musique.

Angélique Mauillon studeerde moderne harp en historische instrumenten aan het Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Lyon. Daarnaast is ze opgeleid als musicoloog en speelt ze als harpiste muziek uit de dertiende tot achttiende eeuw. Dat haar repertoire zo uiteenlopend is blijkt ook uit de talrijke verschillende ensembles waarmee ze heeft samengewerkt: van middeleeuwse muziek bij Mala Punica en Tasto Solo, via renaissance bij Doulce Mémoire en Les Jardins de Courtoise naar uitvoeringen van barok als solist en als continuospeler bij La Fenice, La Rêveuse en Les Paladins.