Festival 2013

#Europa
Van 23 augustus tot en met 1 september 2013 bezochten ruim 55.000 mensen het Festival Oude Muziek. Het thema van het festival was #Europa, geheel in stijl met de viering van de Vrede van Utrecht.

Thema & repertoire
Utrecht stond in 2013 in teken van de 300ste verjaardag van de Vrede van Utrecht, het verdrag dat in 1713 een einde maakte aan eeuwenlange Europese conflicten. Het festival sloot zich hierbij aan en nam de muzikale context van de Vrede onder de loep. Het jaar 1713 was niet het onderwerp van het Festival, wel de achterliggende problematiek van eenheid in verscheidenheid. Vier componisten wezen daarbij de weg: Johannes Ciconia, Orlandus Lassus, Johann Jakob Froberger en Georg Muffat. Allen Europa-reizigers, die tevens symbool staan voor de vele andere reislustige muzikanten die een fascinerend web weven van migrerende muziekstijlen en zo de Europese kaart transformeren.

Artist in Residence
De Vlaamse renaissancespecialist en dirigent Paul Van Nevel was artist in residence. Met zijn Huelgas Ensemble schetste hij in drie concerten het portret van een van de meest veelzijdige en getalenteerde componisten van de renaissance: Orlandus Lassus (1532-1594).
Het Huelgas Ensemble (opgericht in 1971) is één van Europa's meest gerenommeerde ensembles als het gaat om de uitvoering van polyfone muziek uit de middeleeuwen en de renaissance. Ze worden geroemd om de heldere, uitgebalanceerde klank en de op uitgebreide kennis gebaseerde interpretatie.

Slotconcert Lassus I Trionfi door het Huelgas Ensemble

Hoogtepunten
Muzikale hoogtepunten waren de tientallen salonconcerten in het centrum van Utrecht op de openingsavond; de spectaculaire veertigstemmig mis van Striggio door Le Concert Spirituel; het cinema-concert van Graindelavoix waarbij de Domkerk werd omgetoverd tot bioscoop; Listen to Art, waarbij bezoekers aan het Centraal Museum werden verrast door muzikale gidsen; en de muzikale reis van oorlog naar vrede van Hespèrion XXI onder leiding van Jordi Savall.
Ook kon het publiek dagelijks dineren in het gerestaureerde Paushuize tijdens het Diner 1713, gebaseerd op historische recepten. Rachel Farr verzorgde vier dagen lang dansworkshops waarbij de barokdans centraal stond en aanvullend op deze workshops waren er dansvoorstellingen met zeventiende en achttiende-eeuwse choreografieën te zien in Stadsschouwburg Utrecht en Theater Kikker.

Het openingsconcert van 2013 door Ars Antiqua Austria onder leiding van Gunar Letzbor: 

STIMU-symposium: Negotiating Music
Gastcurator Rebekah Ahrendt (Yale University) stelde voor het driedaags Internationaal STIMU-symposium een programma samen dat ging over de verhouding tussen musici en diplomaten (met Constantijn Huygens als voorbeeld), over Europese vieringen van de Vrede van Utrecht en over musici als Atto Melani en Agosto Steffani die als diplomaat optraden.

REMA & AEC
Tijdens het slotweekend was het festival gastheer voor twee internationale organisaties: het Réseau Européen de Musique Ancienne (REMA), het Europese netwerk van oudemuziekfestivals en -concertorganisatoren, en de Association Européenne des Conservatoires(AEC), de vereniging van de Europese conservatoria. REMA en AEC ontmoetten elkaar – voor het eerst – in Utrecht tijdens zeer inspirerende sessies.

Beeld en geluid
Naast het live uitgezonden festivaljournaal op AVRO/Radio 4 door Mark Brouwers, hebben Thea Derks en Onno van Ameijde verslag gedaan vanuit het Festival Oude Muziek, dat hier is terug te luisteren.