Why look back?

THE SEDUCTIVE POWER OF THE MUSICAL PAST
woensdag 30 augustus 2017 14:00
Prijzen:

Normaal € 20 Vriend € 10

OVER HET CONCERT:

Tijdens deze editie van het STIMU-symposium – ons jaarlijkse treffen van experts uit het uitvoerdersveld en de muziekwetenschap – kijkt het Festival Oude Muziek in de spiegel. Waarom oude muziek? Heeft de verleiding van het verleden (dixit Wanda Landowska) terecht het pleit gewonnen of was Richard Strauss’ vrees voor een reactionaire strekking gegrond? Het is intussen duidelijk dat de oudemuziekbeweging niet iets twintigste-eeuws is, maar dateert van minstens honderd jaar daarvoor. In dit symposium wordt de geschiedenis van het historische denken in muziek zelf voorwerp van reflectie. De lezingen zoomen in op basisprincipes als objectiviteit en het gebruik van originele instrumenten enerzijds en boegbeelden als Frans Brüggen, Marie Leonhardt en Paul Sacher anderzijds. Maar ook evoluties in onderzoeksmethoden (denk aan etnomusicologie) en verschuivende attitudes (religieuze versus esthetische uitgangspunten) en tendensen in theorie en praktijk komen aan bod. Het verhaal van de beweging wordt in de eerste plaats echter vooral een portret van haar voorvechters en het – vaak verrassende – ‘waarom’ van hun vervoering door het verleden.

PROGRAMMA 30 AUGUSTUS

14:00 Welkom door Xavier Vandamme, directeur Festival Oude Muziek Utrecht

14:15-16:30 Sessie 1: At the dawning of a new age
Petra van Langen: A forgotten milestone? The congress on Gregorian chant in Arezzo, 1882
Mark Kroll (Boston University): Ignaz Moscheles and the performance of early music in the nineteenth-century
Graham Sadler (Birmingham Conservatoire): Saint-Saëns, d’Indy and the Rameau Œuvres complètes: evidence from unpublished documents concerning the Zoroastre editorial project of 1914

17:00-18:00 Keynote:
Peter Holman (Professor Emeritus, Leeds University): The shock of the old

18:00-18:30 Receptie

PROGRAMMA 31 AUGUSTUS

9:00-10:30 Sessie 2: From instruments to performance practice
Geoffrey Burgess (Eastman School of Music):
Friedrich von Huene and Frans Brüggen collaboratively making early music
Edward Breen (City Lit College, London): Curt Sachs & David Munrow: Ancestral voices

10:45-12:15 Sessie 3: English revivals
Robert Rawson (Canterbury Christ Church University): J. C. Pepusch and the rise of musical antiquarianism in early 18th-century London
Susanne Cole (University of Melbourne):
Richard Runciman Terry, Westminster Cathedral, and the Tudor Music revival: a reappraisal

13:00-14:30 STIMU Young Scholars I
Devon Nelson (Indiana University): Rescuing Ancient Musical Relics in Eighteenth-Century London
John Romey (Case Western Reserve University): The Orpheus of the Pont-Neuf and the resurgence of vaudevilles in the nineteenth-century Paris
Joanna Marsden (McGill University): Le trésor des pianistes: Louise and Aristide Farrenc’s séance historique

14:45-15:45 Recital: Nello stile antico: Early music for 19th-century ears
Olga Pashchenko (Conservatorium van Amsterdam)
With Job ter Haar, violoncello and Bruno Schuttelaars, fortepiano

16:00-17:30 Sessie 4: Firebrands!
Mimi Mitchell (University of Amsterdam): Bach, Babitz and the Baroque violin revival
Jolande van der Klis: Johan van der Meer and the importance of non vibrato singing

PROGRAMMA 1 SEPTEMBER

9:30-11:00 sessie 5: Handel Revivals
James Garrat (University of Manchester): On Messiah and Messianicity: Historical experience and 
aesthetic agency in Handel reception

Kailan Rubinoff (University of North Carolina at Greensboro): From Populism to professionalization: Changing perceptions of Handel in the twentieth-century Dutch early music revival

11:15-12:15 STIMU Young Scholars II
Siavash Sabetrohani (University of Chicago): Joseph Joachim as a champion of early music performance in 19th-century Germany
Aimee E. González (University of Chicago): Discovering Cuba’s colonial past and shaping its global future: Ars Longa de la Habana and the contemporary revival of Cuban early music

13:30-14:45 sessie 6: Basel as lodestone
Martin Kirnbauer (Schola Cantorum Basiliensis): 'Einen Traum an der Wirklichkeit messen': Jacques Handschin (1886-1955) as a critical witness of Early Music in St. Petersburg and Basel
Anne Smith: Old and new side-by-side: The cooperation of Ina Lohr with Paul Sacher

14:45 bekendmaking winnaar STIMU award

15:00-16:30 sessie 8: Early recordings
Peter van der Waal (Conservatorium van Amsterdam): Historical recordings of early vocal repertoire
Daniel Leech-Wilkinson (King’s College London): Early recordings as saboteurs

16:30-17:30 Jed Wentz: afronding en discussie

PROGRAMMA RECITAL OLGA PASHCHENKO

met Job ter Haar, violoncello & Bruno Schuttelaars, fortepiano

Felix Mendelssohn (1809-1847)
Prelude and fugue in e minor

Franz Liszt (1811-1886)
Miserere d’après Palestrina    
(uit: Harmonies poétiques et religieuses)

François-Joseph Fétis (1784-1871)
Winkt mir Erbarmen (Se i miei sospiri)
(arr.: Philipp Roth)

Camille Saint-Saëns (1835-1921)
Ouverture (à M. Gabriel Fauré)
Adagio
(uit: Sechs Fragmente aus den Kirchen Cantaten und Violin-Sonaten von Joh. Seb. Bach)

Léo Delibes (1836-1891)   
Pavane           
Passepied
(uit: Scène de bal dans Le roi s’amuse)

Edvard Grieg (1843-1907)  
Sarabande
(uit: Fra Holbergs tid)

Erik Satie (1866-1925)
Sarabande no. 1

Ferruccio Busoni (1866-1924)
Gigue
(uit: Tre pezzi nello stile antico Op. 10)
Ich ruf zu dir

Erik Satie
Ogive nr. 1

Vincent D’Indy (1851-1931)         
Petite chanson grégorienne
(uit: Album pour enfants grands et petits)

Cécile Chaminade (1857-1944)
Toccata

Komende concerten
di nov 21 20.30

Zwolle, Grote Kerk

Les Esprits Animaux

Duur: 70 minuten / Barok

wo nov 22 20.15

Delft, Lutherse Kerk

Les Esprits Animaux

Duur: 70 minuten / Barok

wo nov 22 20.15

Den Haag, Nieuwe Kerk

Jean-Luc Ho: Ricercar Consort: Cut Circle: Les Esprits Animaux

Abonnement

wo nov 22 20.15

Rotterdam, Laurenskerk

Camerata Trajectina: Sollazzo Ensemble: Jean-Luc Ho: Hathor Consort: Cut Circle

Abonnement